הו הא מה קרה? הכניסה של אמזון וכיצד היא תשפיע על כולנו

בחודש הקודם נכנסה לארצנו הקטנה בסערה (או שלא?) ענקית הסחר האמריקאית אמזון. הכניסה של אמזון בשלב זה הינה חלקית מאוד ולכן החוויה שתעניק בשלב ראשון רחוקה מזו שמעניקה בשוק האמריקאי למשל.

זמני השילוח לא יהיו קרובים לסטנדרט עליו אנו שומעים מחברינו בגולה, מרכזי הלוגיסטיקה לא יקומו בשלב וזה וכרגע נראה שגם המחירים רחוקים מלהיות מבטיחים.

מה נשתנה הלילה הזה?

מה שבכל זאת השתנה לאחרונה וה"באז" עליו אתם שומעים בעקבות כניסת אמזון נובע מכך שכעת המסחר המקומי בישראל יעבור 'אמזוניזציה'. המשמעות העיקרית של כך היא שקנייה בשוק המקומי (לקוח מקומי רוכש מוצר של סוחר מקומי) תחייב את אמזון בשילוח החבילה תוך 5 ימי עסקים בלבד עד לבית הלקוח. למרות זאת, אני צופה שהשינוי הגדול יגיע כשאמזון יכנסו בצורה מלאה מה שישנה לגמרי חווית קניית האונליין בישראל.

בתוך עמי אני חי

ישראל היא מעצמה של קניות אונליין (תשאלו את אסוס שם אנחנו מדורגים בעשירייה הראשונה, או איביי ועלי אקספרס שם אנחנו ב-15 המקומות הראשונים) ואומה של Early Adopters באופן כללי.

עם זאת, האיקומרס בישראל עוד רחוק משיאו. כיום 11.7% מהמסחר הקמעונאי בישראל מתבצע אונליין אך מי מביננו שחי בארה"ב או שמע מחבריו יודע שבארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות כבר מזמן שכחו מה זה ללכת לסופר והכל מתבצע באונליין ככלל ובאמזון בפרט. בשנת 2018 למשל 58% מהלקוחות האמריקנים שחיפשו מוצרים עשו זאת באמזון בניגוד אלינו שמורגלים כעת לחפש אותם בגוגל.

Wolt the fuck?

גם מי שלא גר בבועה התל אביבית בוודאי כבר הספיק לשמוע על Wolt. למי מכם שעוד לא התנסה, Wolt  היא אפליקציה להזמנת מזון באופן מקוון העובדת כרגע באיזור גוש דן עם דגש על ת"א.

על פניו אפליקציה להזמנת מזון היא לא משהו שלא שמענו עליו, ולהזמין אוכל ממסעדה יכלנו גם לפני, אך בדיוק כמו אמזון הבשורה אותה מביאה wolt היא בחווית הלקוח.

מדובר בMarketplace אחד בו אפשר להזמין ממאות מסעדות בעיר, לפי קטגוריות, דירוגים המלצות ועוד. ההבטחה של wolt  ללקוח היא משלוח עד חצי שעה (הממוצע בשוק מדבר על כמעט שעה כשמזמינים ישירות מהמסעדות). דבר שאפשר להקביל למהפכת זמני השילוח אותה אמזון כבר עשתה בארה"ב ומתחילה לעשות בישראל.

מסעדות בתל אביב מדווחות על ירידות של 30-40% בהזדמנות מהאתר שלהם בשנה האחרונה והגורם העיקרי לכך הוא שהצרכנים עברו להזמין ישירות מהאפליקציה. השפע, חווית השירות, המשלוח המהיר והדירוגים גרמו לתושבים התל אביבים להעדיף להזמין מהאפליקציה ולא ישירות דרך המסעדות. בדומה לAmazon  גם Wolt  גובה סביב ה-30% עמלה מכל משלוח אך נראה שרוב המסעדות מוצאות את השירות משתלם בשלב זה וגם מבינות שמי שלא שם – פשוטו כמשמעו לא קיים. הצלחתם כבר להבין את ההקבלה?

הדמיון לאמריקאים, אחוזי הקנייה הנוכחיים באונליין, היותנו עם הספר ועם הEarly adopters- והכניסה המהירה של Wolt  גורמים לי להאמין שהכניסה של אמזון תגרום בטווח הבינוני-רחוק לשינוי בחווית הקנייה בדיוק כפי שעשתה האפליקציה הפינית לתעשיית המזון.

 רגע, זה טוב ליהודים?

כמו כל דבר בחיים אין טוב ורע. לכל שינוי יש צדדים טובים, צדדים רעים והזדמנויות החדשות.

כמו שאני תמיד אוהב לעשות – אני אתחיל מהבשורות הרעות. במקרה של אמזון יש בשורה אחת רעה עיקרית והיא העמלות. כלל האצבע מדבר על 30% עמלה לאמזון. כלומר מכל סך הזמנה אמזון נוגסת לכם ב-30%. אין ספק שמדובר בנתח משמעותי מאוד אבל אם זה לא היה משתלם אז כנראה שהקמעונאים האמריקנים כבר מזמן היו מדירים רגליהם.

חסרון נוסף של אמזון כלפי הקמעונאים הוא ה'אמזוניזציה' שהם מתחייבים לעבור. בין אם זה עיצוב מוגבל מאוד של האתר, אובדן מסוים של המיתוג או התחייבות לזמני שילוח, מי שלא יעמוד בתנאים הקשוחים אותם היא מציבה, פשוט לא יוכל להתחיל למכור.

בנוסף ל'אמזוניזציה' – חסרון נוסף כלפי הסוחרים הוא הגלובליזציה. בניגוד לWolt  למשל שמכוונת לקהל יעד מאוד מקומי, אמזון הרבה יותר גלובלית. אם הצרכן הישראלי יתרגל לעשות את הקניות שלו באמזון הרי שבהנחה ואתם לא סופרמרקט, מעכשיו התחרות שלכם לא תהיה רק אל מול השוק המקומי אלא אל מול קמעונאים וסוחרים שונים בכל העולם (אך אל דאגה יש בכך גם יתרון)

.

אז כמו הבשורות הרעות, גם הבשורות הטובות הן די ברורות. הבשורה הטובה הראשונה עבור הקמעונאים היא קיצוץ בעלויות השיווק. אם בעולם ללא אמזון הייתם צריכים לשלם לא מעט לגוגל, פייסבוק, אינסטגרם ומשרדי פרסום למינהם על מנת להזרים טראפיק לאתר, בעולם שבו אמזון תשלוט בחווית הקנייה הטראפיק הזה יכנס לחנות שלכם ב"חינם" ועם כוונת רכישה גבוהה הרבה יותר מאשר טראפיק המגיע מפייסבוק למשל. אנשים נכנס לאמזון במטרה אחת – לקנות ולכן גם אחוזי ההמרה באתר שלכם יעלו משמעותית.

בשורה טובה שנייה עבור הסוחרים ועבור הקונים יחדיו היא צמצום עלויות התיווך.

אם לדוגמא כיום אסם מייצרת במבה, עד שהבמבה פוגשת את הצרכן היא עוברת לפחות יד אחת שהיא הסופרים. עם התפתחות האיקומרס בישראל יהיה קל יותר עבור אסם לפתוח חנות באמזון ולמכור את הבמבה שלה ישירות לצרכן, דבר שישרת את שני הצדדים.

השפעה נוספת שתהיה לכניסה של אמזון היא גידול בקניות האונליין. אם הכל ילך לפי התחזיות ולפי המודל (ארה"ב) אזי שאחוז הקניות אונליין בישראל יכפיל את עצמו בשנים הקרובות מה שאומר פחות כח אדם, פחות שטחי מסחר פיזים והרבה יותר אונליין.

היתרון האחרון עליו נדבר במאמר זה הוא הפנייה הקלה יותר לשוק הבינלאומי. קמעונאים וסוחרים שיפתחו חנויות באמזון ייחשפו בקלות לשוק הבינלאומי ויעמדו 'ראש בראש' בתוצאות החיפוש עם קולגות מארה"ב, בריטניה ושאר מדינות העולם. יש כאן פוטנציאל עצום לגידול מאסיבי בנתח השוק ללא הרבה מאמץ ועלויות שיווק ומיתוג.

טיפ לדרך

קצת לפני הסוף – טיפ קטן ממני לשורדים האמיתיים שהגיעו עד כאן.

כפי שנאמר בחלק הקודם של הכתבה, אמזון לוקחת באיזור ה-30% מכל הזמנה. אמזון אינה חולקת את פרטי המזמין עם היצרן, וגם לא ניתן להטמיע פיקסלים של פלטפורמות אחרות (פייסבוק וגוגל למשל) על מנת לעשות בהן שימוש לרימרקטינג.

אז איך בכל זאת תוכלו לדאוג שאת הקנייה השנייה יעשו הלקוחות אצלכם ולא באמזון ותחסכו את העמלות הגבוהות? פשוט שימו פלייר בתוך האריזה. הציעו ללקוחות לרכוש בפעם הבאה ישירות דרך האתר שלכם בתוספת קוד קופון להנחה, וכך הרווחתם את הדאטה של הלקוח ואת זה שפעם הבאה הוא יעדיף לקנות דרכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

    ַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם – כך תתכוננו לBlack Friday

    ַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם – כך תתכוננו לBlack Friday יום שישי השחור (או כפי שכולם קוראים לו – Blackfriday) הוא יום ייחודי מאוד בזירה הדיגיטלית. בדרך כלל כשאנו באים לתכנן קמפיין שיווקי או פרסומי, אנו לוקחים בחשבון את ההשפעה של הקמפיינים חודשים ושנים קדימה. אך כאן המקרה שונה בתכלית. בבלאק פריידי לאנשי השיווק ולבעלי

    קרא עוד >

    התוסף שיעזור לכם לצמצם את אחוזי נטישת העגלה באתר סחר

    העגלה הגדולה לנהל אתר סחר בימינו זה לא דבר פשוט. צריך לחשוב כיצד להביא טראפיק לאתר, איך לגרום לקהל הזה לחווית משתמש טובה ופשוטה יותר אשר תוביל את הגולש להוסיף מוצרים לעגלה, ובסוף להשלים את תהליך הרכישה. בפועל בכל אחד מהחלקים הללו ישנו דרופ עצום במשפך, כלומר הרבה אנשים נכנסים, ומעט מאוד אנשים קונים (הנתונים

    קרא עוד >

    Every breath you take – facebook custom audiences

    Every breath you take כליל קמחי על  קהלים מותאמים אישית בפייסבוק הייחוד של פייסבוק על פני פלטפורמות פרסום אחרות הוא שהפרסום בה מתמקד בעיקר במאפיינים של קהל היעד: מ-גיל, מגדר, ומקום מגורים ועד תחומי עניין, מצב משפחתי, וציון יום הולדת בשבוע הקרוב. בניגוד לפלטפורמות אחרות בהן הפילוח מתבסס יותר על מילות חיפוש, מיקום, וכותרות המודעות

    קרא עוד >